piątek, 31 stycznia 2014

Mój pierwszy raz

W ramach 51. Karnawału Blogowego RPG zorganizowałem krótką ankietę pod wdzięcznym tytułem:
"Mój pierwszy raz" 

Formularz ( dostępny tutaj ) składał się z trzech pytań: o pierwszy kontakt, pierwszą mechanikę i świat pierwszej kampanii. Chciałem dowiedzieć się jakie systemy przyciągały nowych graczy w konkretnych latach. W ciągu niespełna doby na pytania odpowiedziało ponad 300 osób. Dzięki! Wyniki "badania" poniżej.


Lata 80' - gracz z największym stażem podał rok 1985 jako początek swojej erpegowej przygody. Niestety tylko trzech ankietowanych przyznało się do grania za komuny, dlatego podłączyłem ich pod młodziaków z lat 90. Całą trójkę przepraszam za tę zniewagę.

Lata 90' - tu króluje mechanika procentowa. 
Pierwsza dekada XXI wieku - d20 wychodzi na prowadzenie, pojawia się postapo.
Druga dekada XXI wieku - tylko 3/4 ankietowanych z tego okresu zaczynało od kampanii fantasy.

Poniżej wykres "pierwszych kostek" w kolejnych latach...

... oraz wykres settingów.
* opcja "Fantasy" dla tych którym ani Dark ani Heroic nie pasowało :-)






Jakieś wnioski?




Pozdrowienia ze szlaku!

1 komentarz:

  1. Dlaczego zdecydowałeś się na określenie mechaniki przez główną kostkę, skoro mechaniki wykorzystujące np. k100, Warhammer, Zew Cthulhu czy Rolemaster, są tak bardzo różne? Gdyby moim pierwszym systemem był Earthdawn lub Savage Worlds, którą opcję powinnam zaznaczyć (Zgaduję, że "Inne", ale problem jest podobny).

    Wydaje mi się, że bardziej precyzyjne wyniki otrzymałbyś, gdyby pytanie brzmiało "Jaki był twój pierwszy system" oraz poprosił o podanie roku, w którym osoba rozegrała pierwszą sesję. Setting jest często nakreślony w systemie. Poza tym jestem ciekawa, skąd założenie, że gra się kampanijnie, dziwi mnie w opcjach settingu brak np. westernu.

    OdpowiedzUsuń