Indywidualizm - wywołaj konflikt!
" Konflikt istnieje wszędzie tam, gdzie istnieją jednostki."
Mechanika wielu RPG nie daje dużych możliwości konfliktowania BG. Teoretycznie wybór rozwijanych statystyk wskazuje pakiet pragnień, przekonań i wartości bohatera, ale rzadko zdarza się gracz, który o tym pamięta. Dużo łatwiej jest osiągnąć to przez cele osobiste których osiągnięcie daje dodatkowe PeDeki. Jakimi wartościami może kierować się bohater? Jakie cele może sobie stawiać ?
- społeczne ( tradycja, empatia, współpraca )
- religijne ( pobożność, pokora, służba )
- naukowe ( logiczność, badanie zjawisk, zdobywanie wiedzy )
- etyczne i estetyczne (dobro, prawda, piękno )
- emocjonalne ( miłość, nienawiść, honor )
- polityczne (władza, niepodległość, intryga )
- prestiżowe (autorytet, sława, reputacja)
- perfekcjonistyczne ( precyzja, mistrzostwo w dziedzinie )
- zachowawcze ( zdrowie, bezpieczeństwo, godna płaca )
- materialne ( bogactwo, posiadanie konkretnego przedmiotu )
- hedonistyczne ( osobista i chwilowa przyjemność )
Przykład1.
Skład drużyny: Kupiec ( materialne), Badacz (naukowe) i Mnich ( religijne )
Wątek: Drużyna znajduje, bardzo cenny, dawno zaginiony świątynny artefakt, który zrobiony jest z nieznanego minerału. Co powinna z nim zrobić? Zachować i zbadać? Oddać właścicielowi? A może sprzedać?
Przykład2.
Skład drużyny: Snajper ( perfekcjonistyczne) vs Moczymorda ( hedonistyczne )
Wątek: Dostali zaliczkę na poczet przyszłej misji. Pieniędzy wystarczy na świetny karabin i naboje, albo na dwudniową balangę w klubie "All inclusive". Jak będzie ich decyzja?
Grupomyślenie - zabij intelekt!
"Drużyna musi być jednomyślna w tym co robi."
W wyniku autocenzury członkowie grupy podlegającej temu zjawisku, zubażają dobrowolnie swoje zdolności intelektualne. Myślenie grupowe prowadzi w skrajnym stadium do zupełnej utraty przez grupę poczucia rzeczywistości, przecenianie własnej siły i możliwości działania. Syndrom ten oznacza również izolację grupy od otoczenia i zamknięcie się grupy we własnym świecie. Objawy:
* Wiara w wyższość moralną grupy. Przekonanie, że "nasze cele są dobre i słuszne" zdejmuje poczucia winy i wstydu wobec decyzji, które mogą pogwałcić zasady moralne poszczególnych członków grupy.
* Iluzja wszechmocy czy niezwyciężoności, podzielana przez większość grupy. Wyolbrzymiona lub obraźliwa charakterystyka wroga. Traktowanie wroga jak podczłowieka likwiduje poczucia winy.
* Kolektywna obrona przed kontestatorami obranego kierunku. Nacisk na każdego członka grupy, który przedstawia silne argumenty przeciwko któremuś z grupowych stereotypów.
* Polaryzacja - dochodzi do podejmowania decyzji, które są bardziej skrajne niż początkowe upodobania czy skłonności poszczególnych członków. Działania się radykalizują.
* Grupowa iluzja jednomyślności. Zanik wewnętrznych negocjacji. Tendencja do poszukiwania zgodności za wszelką cenę.
* W grupie panuje pozorna uprzejmość, ale gdy ktoś zacznie odstawać zostanie chłopcem do bicia.
Kiedy w grupie pojawia się większość z tych symptomów, wówczas BG wykonują zadania nieefektywnie i prawdopodobnie nie osiągną założonych celów.
Zapobieganie ze strony członków drużyny:
* Ognisko - co jakiś czas grupa powinna mieć możliwość podjęcia dyskusji i ustalenia na spokojnie dalszych kroków. Warto by jeden BG z drużyny,wybrany metodą losową, wcielił się wtedy w adwokata diabła.
* Przewodnik - drużyna przed podjęciem decyzji powinna wysłuchać rad specjalistów. Mogą być płatni informatorzy lub eksperci którzy maja dług wobec drużyny.
* Indywidualim - realizowanie celów zgodnych z własnymi wartościami (opisane na początku artykułu)
Zapobieganie ze strony MG:
* Plan działania - często BN wymaga zaprezentowania planu działania nim da zaliczkę na poczet zadania. Tym razem chce on jednak poznać także plan awaryjny, na wypadek gdyby coś poszło nie tak.
* Uczłowieczenie wroga - gdy drużyna przeszukuje pokonanych przeciwników przy jednym z nich znajduje np. list od rodziny, wiersz, szkic krajobrazu. Okazuje się, ze wrogowie też mają uczucia, potrzeby estetyczne i wartości, którymi się kierują.
* Śmiertelność - jeśli drużyna jest zbyt pewna siebie prędzej czy później natknie się na wyzwanie które kogoś będzie kosztować życie.
W poszukiwaniu złotego środka
"Cnota to złoty środek między dwoma występkami"
Omówiłem skrajności. Ludzie nie lubią skrajności - wolą coś pomiędzy. Trzeba unikać armii bezmózgich konformistów, ale oddział unikatowych kontestatorów też nie jest tym o co nam chodzi. Ja nie wiem czy istnieje jakiś stabilny złoty środek - przepis na inteligentną współpracę, z lekką nutką dekadencji. Może ktoś z was ma pomysł jak osiągnąć taki efekt?
Dzięki za ciekawy wpis.
OdpowiedzUsuńProsił bym tylko o sprostowanie, to 36 edycja KBRPG a nie 35 ;)
Done
Usuń